ĆWICZENIA ŚRÓDLEKCYJNE
CEL: Przyjmowanie ergonomicznej postawy ciała podczas edukacji w szkole.
- Cele pomocnicze:
- uświadomienie kadry pedagogicznej o zmianach zachodzących w narządzie ruchu i w innych układach podczas siedzenia.
- automobilizacje stawów niedokrwionych w pozycji siedzącej.
- rozciąganie mięśni przykurczanych ( żle odżywianych ) statyczną pracą.
- dotlenienie organizmu.
- rozciąganie mięśni intensywnie pracujących w czasie pisania.
- Zadania:
- przedstawienie stretchingu jako środka zmniejszającego wzmożone napięcie i regulującego prawidłowe odżywianie mięśni.
- przedstawienie automobilizacji jako bezpieczne ćwiczenie polepszające funkcję stawów i przez likwidowanie blokad stawów, poprawiające pracę całego ciała.
- Część szczegółowa - automobilizacje:
- Co-C1 - kruki dziobiące ziarno
- C - zdziwiony rolnik Franz K.
- C7 - Th1 - strach na wróble
- Th - kocia zwinność
- Th - rolnik sieje
- L - rolnik przeciąga się
- S-I ( staw krzyżowo - biodrowy ) - kombajn
Kruki dziobiące ziarno na polu, zdziwiły rolnika Franza K. Postawiony przez niego strach na wróble dzielnie wypełniał swoje zadanie. Z kocią zwinnością spłoszył intruzów i zabrał się do siania zboża . Po chwili stanął i pomyślał - kupię sobie kombajn - przeciągnął się i ruszył ponownie do pracy.
CZAS I CZĘSTOTLIWOŚĆ ĆWICZEŃ NA ZDJĘCIACH
Stretching jest ćwiczeniem, rozciągającym mięsień lub grupę mięśni, przebiegającym w trzech fazach. Początkowo napinamy mięśnie ( ok. 90 % ) 20-30 sek., po czym jest faza luzu 5sek. i następnie utrzymujemy mięśnie w naciągnięciu ok. 20-30 sek.
Automobilizacje są to naturalne, fizjologiczne ruchy w stawach, wykonywane przez ćwiczącego (10-20 razy ). A pełnią funkcję profilaktyczną przeciwdziałając przeciążeniom stawów, a także funkcję terapeutyczną gdy staw jest zablokowany. A można przyrównać do otwierania zablokowanej szuflady (np. nożyczkami ). Szarpiąc raz a dobrze rozwalamy biurko i to są manipulacje. Ruszamy lekko szufladą (10-20 razy) i otwieramy odblokowany mebel.Tak samo zachowuje się staw - odblokowany funkcjonuje bez problemów.
SIEDZENIE W ŁAWKACH
Przyjrzyjmy się teraz pozycjom ciała, którą przyjmują uczniowie w szkole. Broniąc się przed ,"wiszącą głową" - leżą na ławkach deformując sobie kręgosłup. Z pochylonej głowy, którą widać podczas pisania, czytania, jedzenia, jazdy autem, jazdy na rowerze (tu występuje dodatkowo odgięcie głowy w tył), uczniowie, aby nie dźwigać 5 kg uciekają opierając głowę na dłoni zakrywając ucho. W tym momencie NIE CHODZI MAGNETOFON nie jest nagrywany dźwięk. Dodatkowo w tej sytuacji druga ręka "lubi czymś się zająć" np. rysuje, sms-uje, itp. NIE CHODZI KAMERA CYFROWA . W pozycji półleżącej uczeń nie rejestruje ani obrazu ani dźwięku - jak ma zrozumieć na lekcjach omawiany problem. W domu musi być tak mądry, jak Ci, którzy napisali podręczniki. Wraca do domu i nie rozumie materiału. Potem stresuje się tym, że nie wszystko zna.
- Wyobraźmy sobie teraz ucznia, który siedzi prosto :
- zmysły ( oczy, uszy ) gotowe do pracy
- wyrabia sobie nawyk ergonomicznego (prawidłowego ) używania kręgosłupa ( nie będzie miał bóli )
- wraca do domu i siadając do lekcji stwierdza, że wszystko gdzieś tam w głowie jest, tylko trzeba to sobie odświeżyć - w głowie jest nagrany film z lekcji. Takie funkcjonowanie powoduje, że uczeń zna materiał, żyje bez stresu i ma nawyk prawidłowego używania kręgosłupa.